Senzor vibrochen CKP

Senzor de poziție a arborelui cotit – CRANKSHAFT

Senzorul de poziție a arborelui cotit măsoară viteza de rotație (RPM) și poziția precisă a arborelui cotit al motorului.

Fără un senzor de poziție a arborelui cotit motorul nu ar porni.La unele mașini, senzorul este instalat aproape de scripetele principal (echilibrator armonic).

La alte mașini, senzorul ar putea fi instalat la carcasa  transmisiei sau în blocul cilindrilor motorului. În literatura tehnică, senzorul de poziție a arborelui cotit este prescurtat CKP.

 

Cum funcționează senzorul de poziție a arborelui cotit

Senzorul de poziție a arborelui cotit este poziționat astfel încât dinții de pe inelul reluctor atașat arborelui cotit să treacă aproape de vârful senzorului. Inelul reluctor are unul sau mai mulți dinți lipsă pentru a furniza calculatorului motorului (PCM) punctul de referință la poziția arborelui cotit.

Pe măsură ce arborele cotit se rotește, senzorul produce un semnal de tensiune în impulsuri, în care fiecare impuls corespunde dintelui de pe inelul reluctor.
PCM folosește semnalul de la senzorul de poziție a arborelui cotit pentru a determina cand să producă scânteia și în ce cilindru. Semnalul din poziția arborelui cotit este, de asemenea, utilizat pentru a monitoriza dacă vreunul dintre cilindri se aprinde gresit.Dacă semnalul de la senzor lipsește, nu va exista nicio scânteie și injectoarele de combustibil nu vor funcționa.

Cele mai comune două tipuri sunt senzorii magnetici cu o bobină de captare care produc tensiune A/C și senzorii cu efect Hall care produc un semnal digital de undă pătrată. Un senzor de tip bobină de preluare are un conector cu doi pini. Senzorul cu efect Hall are un conector cu trei pini (tensiune de referință, masă și semnal) – masinile moderne folosesc acest tip de senzor

Simptomele unui senzor de poziție a arborelui cotit defect

Un senzor defect poate cauza probleme intermitente: o mașină se poate opri sau bloca aleatoriu, dar apoi repornește fără probleme. Motorul poate avea probleme la pornirea pe vreme umedă, dar pornește bine după. Uneori s-ar putea să vedeți indicatorul RPM comportându-se neregulat.

În unele cazuri, o defecțiune a senzorului poate cauza un timp lung de declanșare înainte de a porni motorul.

Probleme la senzorul de poziție a arborelui cotit


Cel mai comun cod OBDII legat de senzorul de poziție a arborelui cotit este P0335 – Circuitul “A”. La unele mașini (de exemplu, Mercedes-Benz, Nissan, Hyundai, Kia) acest cod este adesea cauzat de un senzor defectat, deși ar putea exista și alte motive, cum ar fi probleme de cablare sau conector, inelul reluctor deteriorat etc. Blocarea intermitentă poate fi cauzată și de o problemă cu cablajul senzorului de poziție a arborelui cotit. De exemplu, dacă firele senzorului nu sunt fixate corect, acestea se pot freca de o parte metalică și se pot scurtcircuita, ceea ce poate cauza blocarea intermitentă.

Buletinul Chrysler 09-004-07 descrie o problemă la unele modele Jeep și Chrysler 2005-2007, în care un senzor de poziție a arborelui cotit defect poate cauza o problemă de pornire. Senzorul va trebui înlocuit cu o piesă actualizată pentru a corecta problema.
Un alt buletin Chrysler 18-024-10 pentru unele vehicule Chrysler, Dodge și Jeep din 2008-2010 menționează o problemă în care codul P0339 – Senzor de poziție a arborelui cotit intermitent poate fi cauzat de un decalaj necorespunzător sau de o plăcuță necorespunzătoare.

Defecțiunile senzorului de poziție a arborelui cotit erau frecvente la unele mașini GM din anii ’90. Unul dintre simptome era blocarea atunci când motorul era fierbinte.  Înlocuirea senzorului de poziție a arborelui cotit a rezolvat de obicei problema.

ro_RORO