Senzori de poziție a clapetei de accelerație – TPS
Sistemul de accelerație prezent în automobile monitorizează și controlează fluxul de fluid în motor. Puterea motorului vehiculului poate fi controlată prin schimbarea raportului aer-combustibil al motorului, care se face prin constrângerile clapetei de accelerație. Automobilele moderne funcționează pe sistemul drive-by-wire. Aici, în acest sistem, senzorii au înlocuit multe sisteme mecanice din automobile. O unitate computerizată numită Unitatea de control al motorului monitorizează datele derivate de la diferiți senzori și controlează automobilul. Unul dintre acesti senzori auto este senzorul de poziție a accelerației.
Ce este un senzor de poziție a clapetei de accelerație?
În automobile, viteza motorului poate fi controlată variind cantitatea de combustibil și aer furnizate motorului. Anterior, la pedala de accelerație era atașată o legătură mecanică prin care era controlată supapa fluture a sistemului de accelerație. Când șoferul lovește cablul de accelerație, supapa se deschidea larg, ceea ce provoacă un debit mare de combustibil sau aer, crescând astfel viteza vehiculului.
În automobilele moderne, senzorul de poziție a accelerației este utilizat pentru acest proces. Acest senzor este folosit pentru a monitoriza poziția supapei de accelerație în vehicule. Poate fi văzut și ca un potențiometru care oferă rezistență variabilă în funcție de poziția supapei de accelerație.
Principiul de funcționare
Acest senzor este de obicei montat pe corpul clapetei. Sesizează poziția clapetei de accelerație sau a supapei fluture și transmite informațiile către unitatea de comandă a motorului. Acest senzor monitorizează cât de tare este apăsată pedala accelerometrului și oferă curentul de ieșire care determină poziția pedalei. Poziția pedalei controlează fluxul de aer al motorului. Dacă supapa este larg deschisă, motorului ii este furnizată o cantitate mare de aer și invers. Ieșirea dată de acest senzor, împreună cu alți senzori, este transmisă unității de control a motorului, care decide cantitatea de combustibil care trebuie injectată în motor.
Acest senzor este un potențiometru cu trei fire . Prin primul fir, o putere de 5V este furnizată stratului rezistiv al senzorilor. Al doilea fir este folosit ca masă, în timp ce al treilea fir este conectat la ștergătorul potențiometrului și oferă intrare la sistemul de control al motorului.
Pe baza construcției sale, există trei tipuri de senzori de poziție a clapetei de accelerație. Aceștia sunt senzori de poziție a clapetei de accelerație cu comutatoare de capăt încorporate, cunoscuți și sub numele de Senzor de poziție a clapetei de accelerație închise, tip potențiometru și combinația dintre ambele tipuri.
Aplicații
Senzorul oferă unității de comandă a motorului informații despre poziția supapei fluture . Este folosit pentru a detecta poziția de relanti, starea de accelerație larg deschisă a supapei. Când supapa este în starea de repaus, tensiunea de ieșire a senzorului este sub 0,7V. Când este detectată starea de încărcare maximă, tensiunea de ieșire a senzorului este de aproximativ 4,5 V.
Deteriorarea senzorului de poziție a accelerației duce la clipirea semnalului Check Engine. Când acest senzor este defect, computerul nu a putut determina corect poziția supapei, ceea ce duce la supratensiune sau blocarea vehiculului.